Samedi, 18 De Novembre De 2017
Tèlèphone: 973122113
Fax: 973122000

Història Aspa

Pel que fa la història, les tesis predominants indiquen lexistència dun poblament anterior a locupació àrab , regit pel bisbe Jacob, que lany 842 podria haver consagrat lEsglésia Un cop acabada la conquesta cristiana, el poble i lesglésia foren atorgats al bisbe i capítol de Lleida, i per generacions fou la vila predilecta dels canonges, tant, que els bisbes hi manaren edificar el Castell-Palau, on residiren sovint fins al segle XIX. El llibre verd de la catedral del 1215 ja fa referència al Castell-Palau, que durant el seu període desplendor contenia uns notables arxius i biblioteca. Tant del cardenal Milà com el vicari Pere Estornell van residir al Palau els primers anys del segle XVI. També ho féu el bisbe Simón Antonio de Rentería (1820), abans de ser desterrat, a la fi del Trienni Liberal. Dintre de lhistoria més recent, cal destacar lesforç fet per tots els veïns de la població, que el 1881, treballant a jova (pagament en espècie dels impostos municipals), van construir a ledifici de lAjuntament i la Plaça de la Vila. Hi ha dos plaques commemoratives, a lAjuntament i al monòlit que salça enmig de la Plaça de la Vila, respectivament. Amb anterioritat, i també mitjançant la fórmula de treballs a jova, els veïns dAspa havien pavimentat tots els carrers de la població. Val a dir que totes les cases del nucli antic del municipi han respectat les arcades de pedra de llurs entrades. Dintre de lAjuntament destaquen algunes peces del mobiliari dèpoca, com ara la taula De fusta i la cadira de braços de tapisseria que decoren el despatx de lAlcalde, així com la taula de reunions , cadires, prestatgeria, moble auxiliar i llum de la Sala de Juntes. Quant a símbols, lescut del municipi està format per unes branques dolivera orientades cap a baix , simbolitzant el càstig que es va infligir als veïns del municipi per a fugir a la muntanya.

Aspa és un poble aturonat a l'esquerra del riu Set, a 260 m. d'altitud i molt pintoresc, i amb un gran nombre de cases de pedra. Està situat al sudest de la comarcal del Segrià i es troba en una zona de gran interès paisatgístic i amb una gran diversitat de flora i fauna. El 85% del terme municipal està inclòs dins la Zona Especial de Protecció per als Ocells  (ZEPA) i l'espai de la Xarxa Natura 2000 de Mas de Melons-Alfés.

Bona part de la població es dedica a l'agricultura, que majoritàriament és de secà. Es cultiva ordi, olivera i ametller, tot i que també hi podem trobar algunes explotacions ramaderes. La principal indústria d'Aspa és la Cooperativa del Camp on es pot veure el procés d'elaboració d'un oli d'oliva verge extra de gran qualitat.

Les oliveres són protagonistes indiscutibles del seu paisatge, emprentes sòlides d'un entorn natural en estar pur, que ens transmet la duresa i sobrietat dels conreus de secà.

La població d'Aspa es troba situada a uns 5 quilòmetres de les conegudes "Pintures Rupestres del Cogul".